Začíná se brzy ráno u vysoké přehradní hráze jezera Lago di Livigno. Ve stínu v téhle nadmořské výšce je docela zima, tak se raději ohříváme na slunci. Cca 20 cyklistů už čeká ještě na italské straně na autobus s přívěsem pro kola, který výletníky proveze úzkým tunelem Munt la Schera.

Po pár kilometrech jízdy hned za tunelem, už ve Švýcarsku, autobus staví, cyklisté berou kola a vyrážejí buď doprava údolím Val Mustair nebo jako my doleva na Zernez, Flüela Pass a Davos.

Jsme ve Švýcarském národním parku – zde se jmenuje Parc Naziunal Svizzer. Zvláštní řeč? Určitě, tady jste totiž v kantonu Graubünden, kde je první jazykem prastará rétorománština. A skutečně jí tady lidi dost mluví a učí se i ve školách.

První třetina výletu se v podstatě pořád motá ve výškách kolem 1.700 – 1.800 metrů. Ale kolem to doslova zvoní třítisícovkami. Za námi Munt la Schera (skoro 3.400 m n. m.), někde v závratné výšce napravo Piz Sampuoir (3.023 m n. m.), dál vpředu Piz Nuna (3.124 m n. m.) a Piz d´Arpiglias (3.027 m n. m.), kdesi v dálce nalevo Piz d´Urezza (2.906 m n. m.).

Vlevo také brzy spatříte krásné jezero Lai da Ova Spin a než se nadějete jste v Zernezu, kde si můžete dát první kávu. Odtud je to ještě pár kilometrů údolím řeky Inn (rétorománsky En) do vesnice Susch a pak už začne jediný a pořádný kopec na cestě do Davosu, výjezd do průsmyku Flüela Pass. 13 km z výšky asi 1.400 metrů do 2.383 metrů, tedy skoro kilometr převýšení. Nejprudší stoupání přijde někde v polovině, kolem 10 %, jinak je to pořád cca 8 %.

Je to fuška, ale pro trochu sportovního cyklistu bezva zážitek. Nahoře selfíčko u cedule označující průsmyk v pozadí s Hotelem Flüela Hospitz. Rychle doplnit vodu a hurá dolů do Davosu. Sjezd je to závratný a pěkně dlouhý. 15 kilometrů se serpentinami do nadmořské výšky 1.560 metrů. Držte si klobouky a hlavně opatrně v zatáčkách. U jezera Davosersee si pak můžete odpočinout, udělat si piknik a nakonec se i vykoupat.