Čtyřdenní auto-okruh po Švýcarsku
foto: Alena Koukalová

Čtyřdenní okruh Švýcarskem vás zavede do 4 vysokohorských průsmyků, k nejkrásnější části Rhétské dráhy, do jediného Národního parku Švýcarska, do proslulých horských center Davos a Sv. Mořic i měst Lucern a Curych. Projedete 3 jazykové oblasti – německou, italskou i rétorománskou.

1. den

Cesta autem z Prahy do Scuolu přes Mnichov – GaPa – Landeck – přechod Martina. Pokud pojedete tunelem v Landecku - rychlejší– je třeba si pořídit na průjezd rakouskou dálniční známu. Jinak lze objet, je to idylická cesta, ale úzká a s mnoha zatáčkami. Cestou je hezká zastávka před Fernpassem s vyhlídkou na Zugspitze a jedinečný je i výhled na Schloss Fernsteinsee. Na obou vyhlídkách je i parkoviště a možnost občerstvení. Ze Scuolu - půvabného lázeňského městečka s typickou graubündenskou architekturou, který jsme už ale znali z dřívějších let jsme se vydali do S–charl, původní osady, kde se těžila železná ruda, která leží přímo na hranici Švýcarského národního parku, mimochodem jediného ve Švýcarsku. Více o tomto půvabném místě Vám řeknou obrázky. Nocleh jsme měli zajištěn v Zuozu v Convictu (cena pro 2 včetně snídaně 86,- CHF, parkování přímo v areálu).

2. den

Ráno jsme si krátce prohlédli Zuoz – malé městečko, nad kterým se nachází lyžařský areál. Naše ubytování v Convictu mělo mnoho výhod, je blízko nádraží a tratě Rhétské dráhy, má krásnou terasu, kde můžete posnídat, dostatek parkovacích míst přímo v areálu a dětské hřiště.

Pokračovali jsme do Sv. Mořice, kde je příjemná procházka kolem jezera (cca 1 hod, lze i s kočárkem) a tady jsme i obědvali přímo v Segelclubu s krásnými výhledy na jezero. Cena obědového menu je 15,50 CHF. Pokračovali jsme do Albula Passu.

Pod průsmykem Albula vede rovněž jedna z nejúchvatnějších částí Rhétské dráhy a podél ní pak i pěší naučná stezka. U zastávky číslo 6 této stezky je i malé parkoviště. Z jediného místa tady lze vidět vlak čtyřikrát.

Cestou na Davos projíždíme ještě příjemné městečko Bergün, kde je hned na nástupišti i interaktivní muzeum Rhétské dráhy a pokračujeme přes Filisur (pokud byste měli čas, doporučuji ještě zastávku s výhledem na Landwasser Viadukt) na Davos. Tady můžeme doporučit také okruh kolem jezera ( cca 1,5 hod i s krátkým koupáním). My jsme pak pokračovali dál na Thusis po staré silnici soutěskou Via Mala (doporučuji zastávku a sestup do soutěsky) a do Splügen. Kratičké zastavení věnujte ještě kostelíku v Zilis. Velmi půvabným místem je také Rofla Schlucht. Dále do průsmyku Bernardino a odtud už na jih směr Ticino. Cílem naší cesty byla maličká vesnice se 160 obyvateli Verdabbio, kde se sice už mluví italsky, ale stejně jako Val Calanca patří správně ještě pod Graubünden. Ubytování v B&B da Erminia. Cena pro 2 osoby včetně snídaně byla 101,- CHF. Romantické, autentické, rodinná atmosféra a jedinečné výhledy přímo z pokoje.

3. den

Po bohaté snídani jsme se vydali na procházku Verdabbiem, které je takovým malým semknutým hnízdem kamenných domů ve stráni, mezi domy ani nejsou ulice, ale jen cesty pro pěší. Naším dalším cílem byla Val Calanca.

Naše další cesta vedla do průsmyku Sv. Gottharda, po staré dlážděné silnici Tremola.

Našim dalším cílem byl Andermatt, městečko, kterému donedávna udávali tón vojáci, kteří tady byli soustředěni, se dnes podle ambiciózních plánů mění na významné turistické centrum Švýcarska. Po krátké procházce městem jsme zamířili do dalšího průsmyku Oberalppass, kde jsme byli ubytováni v hotelu Piz Calmot. Ubytování ve vícelůžkovém pokoji od 60 CHF za osobu se snídaní a také vynikající kuchyně a možnost zarybařit si přímo v průsmyku v jezeře.

4. den

Ráno sjíždíme z průsmyku přes Göschennen do Lucernu, kde si dopřáváme krátkou procházku starým městem a přes Kapličkový most a pokračujeme dál do Curychu. V Curychu nezapomeňte v létě na vykoupání v jezeře nebo v Limmatu. Odpoledne vyrážíme na cestu zpět přes Schaffhausen do Prahy.

Rozpis ujetých km dle dní:

1. den     Praha - Scuol - S Charl - Zuoz     670 km
2. den     Zuoz - Mořic - Davos - Verdabbio     215 km
3. den     Verdabbio - Rossa - Andermatt     130 km
4. den     Andermatt - Lucern - Curych     135 km
5. den     Curych - Praha     690 km